اُکسو

اُکسو

اُکسو، (به اسپانیایی: OXO) یک فروشگاه زنجیره ای مکزیکی است، که در سال ۱۹۷۷ میلادی، در شهر مونترری در کشور مکزیک تاسیس شد. این شرکت، با بیش از ۹،۵۰۰ فروشگاه در آمریکای لاتین بزرگترین شرکت خرده فروشی زنجیره ای، در کشور مکزیک به حساب می آید.Oxo
اُکسو

اُکسو

اُکسو، (به اسپانیایی: OXO) یک فروشگاه زنجیره ای مکزیکی است، که در سال ۱۹۷۷ میلادی، در شهر مونترری در کشور مکزیک تاسیس شد. این شرکت، با بیش از ۹،۵۰۰ فروشگاه در آمریکای لاتین بزرگترین شرکت خرده فروشی زنجیره ای، در کشور مکزیک به حساب می آید.Oxo

چالش ها و فرصت های حسابداری مدیریت

مدیریت چالش ها و فرصت های حسابداری مدیریت حسابداری فعالیت ها هزینه یابی بر مبنای فعالیت بودجه بندی بر مبنای فعالیت
دسته بندی حسابداری
بازدید ها 41
فرمت فایل doc
حجم فایل 169 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
چالش ها و فرصت های حسابداری مدیریت

فروشنده فایل

کد کاربری 23133
کاربر

مقدمه :

دهه 1980 ، دهه عجیبی است و باید آن را نقطه عطف حسابداری مدیریت دانست ، چون در این دهه استفاده گسترده از مینی رایانه ها رایج شد ، استفاده از فن آوری و پژوهش عملیاتی و کاربرد آن در حسابداری مدیریت متداول گشت و مهم تر از همه مدیران ، به ویژه مدیران سازمان های بزرگ ، به سه سازه مهم 1 ) رقابت بین المللی و گسترش جهانی شدن عملیات 2 ) تقویت اصل مشتری مداری 3 ) افزایش کیفیت محصول توجه کردند . با وجود این تغییرات شگرف ، حسابداران مدیریت با چالش های جدی مواجه شدند که در زیر به اختصار به آنها اشاره می گردد.

چالش های حسابداری مدیریت

در اوایل دهه 1980 فن ها و عملیات رایج حسابداری مدیریت پاسخگوی نیازهای اساسی و مبرم سازمان ها ، به ویژه سازمان های در سطح جهانی نبود . حتی پاره ای از نویسندگان حسابداری به ویژه کپلن ( 1984 ، 1983 ) و جانسون و کپلن ( 1987 ) از این وضعیت انتقاد کردند و مهمترین چالش های حسابداری مدیریت را برشمردند . مهم ترین چالش ها به اختصار ، به شرح زیر است :

1 عدم ارایه فن های جدید در حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت اصولا باید در هر زمان با معرفی فن های مربوط و مناسب نیازهای سازمان و مدیریت به ویژه در زمینه های مالی را مرتفع کند . اما در اوایل دهه 1980 با وجود پیشرفت های عظیم فناوری و پیدایش فن های نوین تولیدی در دهه 1970 حسابداری مدیریت نتوانست فن های مناسبی را در زمینه جمع آوری اطلاعات مالی و غیر مالی ، تخصیص هزینه ها و بهای تمام شده دقیق محصولات ارایه کند و همچنان بر اساس روش های سنتی حسابداری صنعتی اوایل دهه 1900 عمل می کرد . در نتیجه فنی که بتواند اطلاعات لازم از قبیل بهره وری ، کیفیت محصول ، کاهش زمان شفارش کالا و طراحی محصول را به گونه یکپارچه ارایه کند ، در حسابداری مدیریت عرضه نشد و حسابداری مدیریت از حرکت تحول سازمانی فاصله گرفت .

این امر بسیار مکهم بود ، زیرا موارد مهمی از قبیل تعیین قیمت تمام شده ، قیمت گذاری محصولات ، قبول و یا رد سفارش ها ، و رقابت نسبی و جهانی شرکت ها در عرصه بین المللی نمی توانستند به درستی انجام شوند و در نتیجه مدیریت مالی سازمان شدیدا به خطر می افتاد .

2- تحت الشعاع قرار گرفتن حسابداری مدیریت

دومین چالش مهم در این زمینه این بود که حسابداری مدیریت تحت الشعاع حسابداری مالی قرار داشت . این وضعیت در حال حاضر هم ( به ویژه در ایران ) کاملا مشهود است . به طور کلی ، حسابداری مدیریت به ویژه در 60 سال گذشته تحت الشعاع حسابداری مالی و گزارشگری آن قرار داشته است ( کپلن ، 1983 ، 1984 ) . حسابداری مدیریت به مفهوم امروزی یا وجود نداشته و یا به صورت کمرنگ فقط در سازمان های بزرگ ظاهر شده است . حسابداری صنعتی هم فاقد استفاده در عمل بوده و یا اغلب در خدمت حسابداری مالی جهت تعیین ارزش موجودی کالا و گزارشگری آن به کار گرفته شده است . توجه و تاکید حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت ، به جای مبتنی بودن بر برنامه ریزی و آینده نگری ، اغلب روی گزارشگری مالی یک دوره متمرکز بوده است . از سوی دیگر ، شرکت های تولیدی و خدماتی فاقد دایره حسابداری مدیریت و حتی در برخی از موارد ، فاقد حسابداری صنعتی نیز بوده اند . اما معمولا جهت انجام گزارشگری مالی ( خارجی ) اقدام به ایجاد دایره حسابداری مالی کرده اند . این در حالی است که مدیران جهت انجام وظایف مدیریتی از قبیل برنامه ریزی ، کنترل ، سنجش مسئولیت ، بودجه بندی و تصمیم گیری ، نیاز به اطلاعات حسابداری مدیریت دارند و استفاده از اطلاعات حسابداری مالی به تنهایی کافی نمی باشد . توجه به گزارشگری خارجی و پاسخ گویی به مقامات مالیاتی ، باعث شده است که حسابداران از نیازهای مهم فعلی و آتی مدیران نیز غافل شوند . در نتیجه حسابداری مدیریت زیر سلطه و قلمرو حسابداری مالی قرار گرفته و نتوانسته است به رشد طبیعی خود دست یابد .

افزون بر این در مواردی که اطلاعات حسابداری مدیریت ارایه می گردد ، اطلاعات غالبا متراکم بوده و به موقع عرضه نمی شود . این امر نه تنها سودمندی اطلاعات حسابداری مدیریت را به شدت کاهش می دهد بلکه رقابت جهانی سازمان را نیز به خطر می اندازد .

3- عدم ارتباط بین تئوری و عمل

در ابتدای دهه 1980 حسابداری مدیریت دانشگاهی اغلب در تحقیقات و بررسی مسایل و موارد مربوط به حسابداری مدیریت از عمل فاصله گرفته بودند . بسیاری از آنها اقدام به طراحی الگوهای ساده بسیار خلاصه شده ای می کردند که از دنیای واقعیت فاصله بسیار زیادی داشت یا مبادرت به تدوین مدل ها و الگوهای عمدتا ریاضی و آمار پیچیده ه ای می کردند که نه تنها درک آنها دشوار بود بلکه فاقد کاربرد عملی بودند . ارتباط بین حسابداران در عمل و اساتید حسابداری دانشگاهی نیز در حد مطلوبی نبود . در نتیجه شکاف عمیقی بین تئوری و عمل حسابداری مدیریت وجود داشت ، و بسیاری از مسایل کاربردی سازمان ها بدون راه حل باقی مانده بود .

و در ادامه داریم:

پیدایش حسابداری مدیریت

فرصت های حسابداری مدیریت

حسابداری فعالیت ها

هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

مدیریت هزینه یابی بر مبنای فعالیت

بودجه بندی بر مبنای فعالیت (ABB)

حسابداری مدیریت راهبردی (SMA)

حسابداری فناوری تولیدی پیشرفته (AAMT)

نتیجه گیری

فایل ورد 24 صفحه