دسته بندی | نساجی |
بازدید ها | 92 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1385 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
توضیحات :
تحقیق در مورد فرش اطراف تهران (ورامین) 14 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
نگاهی به تاریخچه فرش و قالیبافی در ورامین
جام جم آنلاین: در منطقه
ورامین قالیبافی همچون بسیاری از مناطق دیگر همواره در کنار کشاورزی مد نظر
بوده ولی به دلیل اینکه در این منطقه شغل اصلی مردم کشاورزی است قالیبافی
به عنوان ممر درآمدی درکنار سایر شغل ها دنبال شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ورامین به علت قرارگیری بر سر راه مهاجران و کوچ نشینان، اقوام مختلف جمعیت را در خود جای داده است.
اقوام
مختلف کرد، لر، ترک و عرب در ورامین ساکنند، مهاجران کرد و لر در شمال
ورامین ، عربها در جنوب و ترکها در شرق و غرب آن سکونت دارند و تقریبا اغلب
این اقوام به کار بافندگی مشغولند.
فرشهای ورامین را می توان
به دو گروه تقسیم کرد، یکی فرشهای ایلاتی که خود ورامینی ها آن را "زمین
بافت " می نامند و دیگری فرشهای سفارشی که اغلب به سفارش مردم تهران بافته
می شد که در اینگونه فرشها همه نوع نقشه شهری یافت می شود.
اقوام
ساکن در ورامین هر کدام روشهای بافت مخصوص خود را دارند و هر کدام از این
اقوام توشه ای از سرزمین اجدادی خود به ورامین آورده اند.
تارو
پود قالیهای ورامین از پنبه و پرز آن از پشم مرغوب بوده؛ ا بعاد قالیهای
ورامین بیشتر در اندازه مخصوص 2 متر در 3 متر است و بافته های روستایی
ورامین از گلیم های بزرگ در طرح های "چشم گیر " و رنگهای تیره تا مفرشها و
خورجین هایی که اغلب ریشه پشمی تیره دارند و طرح های که حاکی از منابع
گوناگون چادرنشینی هستند را در بر می گیرد.
نقشهای بکار رفته در
قالی ورامینی هندسی است که در بافته های شهرهای حاشیه کویر بکار برده می
شود و طرح قالی در ورامین یک اصل در همه فرشهای ورامینی قریب به اتفاق آنها
مشترک بوده و آن "نقش مکرر" است .
در بیشتر فرشهای ورامین نقش
تکرار یک نگاره است که یا همه متن را پوشانده و یا در وسط در اندازه های
بزرگتر تکرار شده، بندرت به تک ترنج توجه شده و اغلب از نگاره هایی چون
میناخانی یا انواع ستاره های هندسی استفاده شده است .
در طرح
میناخانی گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید که یادآورگل
نرگس است قرار دارد و نقش های مختلف روی این قالیها توسط یک حرکت زیبا و هم
نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.
این نقشها روی
زمینه آبی رنگ قالی که معمولا عاری از لچک و ترنج می باشند ،خود را برجسته
می نمایند که این نقش ها به نوعی حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.
از
جمله طرح های مورد استفاده دیگر، طرح های افشان، شاه عباسی، گلدار یا
نرنجی و ظل السلطانی و قلم سرمه ای می باشند، نقشه قلم سرمه ای که گاه به
آن گلدانی و یا نخلی نیز
می گویند رابطه معقولی با نام آن ندارد و اهالی خود نیز دلیل روشنی بر این نامگذاری ندارند.
در این طرح گلدانها در صفوف منظم قرار داشته و ما بین آنها را برگهای
نخل به رنگ قرمز زینت می دهد، نقشه شاه عباسی که خود اهالی آن را به نام
شاه عباسی بندی یا شتری می نامند در زمینه ای شامل گل و بوته و پرندگان
جلوه گر می شود.
در ترکیب رنگ قالی ورامینی از رنگ های سرمه ای و
آبی استفاده زیادی شده است قرمز و نارنجی و سبز و قهوه ای و بادمجانی هم
مقدار متعادلی کار شده ،حال آنکه به رنگ زرد توجه کمتری گردیده و بجز لرها ،
بقیه اقوام از زرد ، حداقل استفاده را کرده اند.
قالی ورامینی
هر چقدر کهنه تر باشد ارزشمند تر است، مردم ورامین هیچگاه قالی خود را نمی
شویند و بر روی آن بندرت جارو استفاده می کنند و تنها با تکان دادن خاک را
از آن می زدایند.
فرش ورامین،تولید خارج
ایرنا:رییس
مرکز ملی فرش از "افول فرش ایرانی در بازارهای جهانی" ابراز نگرانی کرد.
"مرتضی فرجی" در مراسم گرامیدشات روز جهانی مالکیت فکری گفت: در
ارزیابیهای انجام شده، مشخص شده است یکی از عوامل مهم این افول بیتوجهی
به نقش حمایتی نظام مالکیت فکری در عرصههای ملی و بینالمللی است. وی، سوء
برداشت ناشی از جهل نسبت به چگونگی برخورداری از ضمانت اجراهای ناشی از
حقوق مالکیت فکری به منظور مقابله با سرقت طرحها و نقشههای اصیل فرش
ایران و رقابت متقلبانه و غیر منصفانه سایر کشورها را از دیگر دلایل افول
فرش ایرانی ذکر کرد. رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرشهای ایرانی به
فراخور منطقهای ، دارای طرحها و نقشهای متفاوت و بینظیری است، اما
متاسفانه هنوز نام منطقه فرشها به ثبت نمیرسد که در حال گفت و گو با
مسوولان مربوطه در این رابطه هستیم. فرجی با بیان اینکه یکی از شرکتهای
صادرکننده فرش کشورهای همسایه به تازگی نام فرش "ورامین" را به نام خود ثبت
کرده است، گفت:تجار ما در زمینه ارایه فرش ایرانی با این نام در خارج از
کشور با مشکل مواجه شدهاند.
تاریخچه فرش ورامین
شهر
ورامین در40 کیلومتری جنوب شرقی تهران در دشت بزرگی بر سر راه مشهد قرار
گرفته است. رونق و اهمیت آن از زمان حمله مغول به دنبال ویرانی شهر ری آغاز
می شود.
در منطقه ورامین نیز قالیبافی همچون بسیاری از مناطق
دیگر همواره در جوار کشاورزی مد نظر بوده است لیکن مردم این منطقه بلحاظ
استعداد خاک و نزدیکی به تهران بیشتر به کشاورزی و شغل های حرفه ای روی
نموده اند و قالیبافی نیز نه بصورتی جدی بلکه به عنوان ممر درآمدی در جوار
سایر حرف دنبال شده است.
شهرستان ورامین به علت قرارگیری بر سر
راه مهاجران و کوچ نشینان، انواع مختلفی از جمعیت را در خود جای داده است،
این کوچ نشینان و مهاجران به تبع زندگی کوچ نشینی خود و بنا به حرفه
اصلیشان (دامداری) در اوقات فراغت خود محصولاتی زیبا را خلق می کنند که
ریشه در فرهنگ قومی و قبیله ای آنان دارد.
اقوام مختلف کرد، لر، ترک و
عرب در ورامین ساکنند، مهاجران کرد و لر در شمال ورامین، عربها در جنوب و
ترکها در شرق و غرب آن ساکنند. دو قوم لر و کرد از پر سابقه ترین عشایر
ورامین هستند، چنانکه ورود اولین دسته لرهای هداوندی مصادف با قرن هشتم
هجری است، کردها نیز در دوران صفویه و اوایل قرن دهم به ورامین مهاجرت
کردند. (کردهای ورامین به دسته پازوکیها، چشمگزکها و کردهای شمال خراسان یا
قوچان تقسیم می شوند.) اقوام ترک از لحاظ تنوع بیشترین رقم را دارند و
تقریباً از همه اقوام ترک ایران از جمله شاهسون، قشقایی و افشار در بین
آنها یافت می شود.عربهای ورامین نیز از منطقه فارس به این نقطه آمده اند و
اکثراً از دو قوم عرب جباره و عرب شیبانی می باشند.
تقریباً اکثریت
اقوام ساکن در ورامین به کا ر بافندگی مشغولند. بافته های کردهای ورامین آن
سهولت تشخیص و ارتباط ریشه ای را که لرهای ورامین با سرزمین اجدادی شان
حفظ کرده اند، را ندارند، اما به خوبی از بافته های اقوام دیگر به ویژه
ترکها و عربها قابل تشخیص اند.
تشخیص بافته های اقوام ترک ورامینی از
اقوام لر و کرد و یا الیکایی مشکل نیست اما تشخیص آنها از یکدیگر بسیار
پیچیده است. بافته های ترکی و فارسی ورامین از لحاظ ویژگیهایی چون ظرافت،
سختی و نرمی با هم متفاوتند. عربهای ورامین نیز سهم عمده ای در بافندگی
ورامین دارند و برخی از ظریفترین فرشها را بافته اند.
فرشهای ورامین را
می توان به دو گروه تقسیم کرد، یکی فرشهای ایلاتی که خود ورامینی ها آن را
"زمین بافت" می نامند. دیگر فرشهای سفارشی (به سفارش تهرانیها) است، که در
اینگونه فرشها همه نوع نقشه شهری یافت می شود. شاید آسانترین قالیچه جهت
طبقه بندی، قالیچه های خود ورامین باشد. معمولاً قالیچه مدرن ورامینی، نقشه
میناخانی را نشان می دهد که بسیار خوب کار شده است و دارای چله نخی است و
بافته ها تا حدودی ریزتر از بافته های متوسط قم است، این مشخصه، این قالیچه
ها را یکی از نمونه های شهری ایران کرده است
و...
فهرست مطالب :